fredag 25 april 2014

Foto & Videoinspelning... Svensktoppen Nästa...

Här har jag precis mimat till en låt (videoinspelning 1) som jag fick lägga sång på som Mark Tysper har skrivit och producerat. Jag har bidragit med några ändringar i låten, en kort brygga och min tolkning. Resultatet kommer under våren... Låttitel..? Right Here - Right Now

Jag har sagt det förut både offentligt och för mig själv... "Jag trodde aldrig detta skulle ske igen". Då menar jag att ta steget in i den märkliga musikbranschen igen. Fast ambitionen är lågt ställd. Jag har inga drömmar jag måste uppfylla, det kändes bara kul att få testa stämbanden igen. Att satsa på musik vid nästan 50-års ålder ligger inte riktigt för mig. "Patetiska faktorn" ligger nära till hands (om man inte är Joe Cocker, Sting eller Phil Collins). För några månader sen så ville jag ha lite roligt i studion med min gamla kompis Mark Tysper som är en etablerad låtskrivare och producent idag som har jobbat med artister som sålt 100 000-tals skivor utomlands.

Press anno 1984. Från vänster uppifrån: Tommy Fridolfsson gitarr, Jörgen Haake bas, Roddan sång,  Mark Mackan Tysper och Roger Ragge Carlsson gitarr.

Press ville erövra världen
Under våra unga år spelade vi i bandet Press i början av 1980-talet. Vi hade stora ambitioner under hårdrocksvågen att lyckas. Världen kändes helt öppen och inte omöjlig att erövra. Men vi gick skilda vägar när ambitionerna att satsa var lite olika. Idag är vi vuxna män som kan ta det hela med en klackspark, men vi har en erfarenhet som kan ta oss långt om bara viljan finns. Och den hade Mark som flyttade från Kalmar och har haft Stockholm, Polen, Europa och även USA som arbetsfält. När han visade olika produktioner han gjort på Youtube, då fick jag lite kalla kårar. Mentalt är man långt ifrån den världen.


En ny tid och starka minnen
Att få prova på att sjunga med riktiga studioprylar är idag något helt annat än när jag fick sjunga i Tom Anderssons studio i Nybro 1983/84 när massor av demoinspelningar gjordes med olika bansättningar. Och inte minst när vi gjorde kampanjlåten Young and Free tillsammans med Kalmar kommuns antidrogprojekt 1986. Det var ett stort år för mig som sångare, fotograf och mediamänniska. Att få hit Europe till Kalmar i samband med deras världsgenombrott med Final Countdown och spela in en låt exklusivt för Kalmar med omnejd och dessutom gjordes en video. Video på den tiden var något riktigt ovanligt lokalt. Se videon här (inte i bästa kvalité men man får i alla fall en skön känsla för vad vi åstadkom då):
https://www.youtube.com/watch?v=ESb6Gl7c7yA

Men idag kan nästan vem som helst göra det för en billig penning och en systemkamera med filmfunktion. Idag konkurrerar man med låtens kvalité, innovation förmåga och hungern att orka sticka ut i den enorma flod av sociala inlägg som sprids via Youtube, Facebook m.m.

Svensktoppen Nästa - Roddan Roxx
Att sjunga en låt som ligger långt från det jag gjort innan var både lite skrämmande men jäkligt roligt... Tänk dig en Euro-Disco låt som tagit sin energi från hårdrocken. Texten är egentligen superbanal, men inget att skämmas över med tanke på den ytlighet som råder i musikbranschen idag. Den har massor av energi och min dotter tyckte den lät som en korsning mellan Alcazar och After Dark i början när hon hörde den... Right Here - Right Now är helt och hållet producerad av Mark Tysper. Jag har bidragit med ett stick i låten där jag sjunger "Waiting for you..". Men efter överläggningar med Mark ville han inte ha det kvar, han tyckte inte det gav låten någon extra pusch. Upphovsmannen la in sitt veto.

Vi syns i sommar på Larmtorget då låten och jag tävlar i Svensktoppen Nästa som Roddan Roxx (en av många alter egon). När det gäller musik är jag öppensinnad och tycker det är gränslöst vilken genre man representerar, så länge det är en bra låt. Men det blir en tuff utmaning hur den ska framföras. Eftersom studioproduktionen är väldigt avancerad blir det svårt att framföra den live. Så nu får vi slå våra kloka huvud ihop hur detta ska kunna fungera..?

Mer info om Svensktoppen Nästa finns här och bidragen:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=5846149

To be continued...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar